tisdag 19 november 2013

Hej! Jag har en liten fråga. Jag håller just nu på och skriver mitt "dear host family" brev och jag tycker det är så himla svårt! Har du något bra tips på hur mycket man ska skriva om vad osv? :)

-Amanda

Hej!
Jag kommer ihåg när jag skulle skriva det där brevet, så sjukt svårt att veta vad man ska skriva! Men så här tänkte och gjorde jag:

- Framför allt ska man vara ärlig och inte säga att man älskar hästar om man är livrädd för dem, man vet aldrig vilken del av brevet som värdfamiljen ser som viktigast så därför tycker jag att man inte ens ska nämna sådant som man inte har så mycket intresse för. Man kanske skriver något om att man ääälskar att måla och så målade man sin första tavla dagen innan och det är kanske det som gör att värdfamiljen väljer dig och det intresset som de hoppas kunna dela med dig men när du kommer till USA så hatar du allt som har med målning att göra och det blir jättefel. Så skriv bara om sådant som du faktiskt tycker om!

- Om man är livrädd för att hamna mitt ute i ingenstans (jag) så är en bra idé att skriva att man gillar kultur såsom muséer för de finns typ bara där det är civilisation! Det tipset fick jag från en tidigare utbytesstudent och det funkade ju superbra för mig! Även om man inte hamnar mitt i en storstad (vilket man nog inte vill heller- ingen vet vem du är eller har tid för dig) så bör du inte hamna så långt ifrån en lite större stad i alla fall!

- I mitt brev vet jag att jag skrev att jag ville ha en öppen sinnad familj som inte var rädd för att diskutera samhällsfrågor med mig för jag ville inte ha några mesar som var helt isolerade från omvärlden haha. Det tyckte jag var viktigt, att de inte var helt korkade så därför såg jag till att skrämma bort de potentiella korkskallarna till värdfamiljer genom att skriva det- tyckte att det var viktigt att inte bara få en värdfamilj utan en BRA värdfamilj!

- Svenskar är ju väldigt självständiga och det tycker jag att man ska nämna något om, att man kan ta hand om sig själv lite! Det visar att de inte kommer att behöva serva dig 24/7 utan att du är lite självgående! 

- Varför man vill åka tycker jag också är bra! Och att man visar att man tänkt efter innan man åker, att man har planerat att engagera i sporter osv. är ju något jag verkligen tycker man ska ha med för det visar att DU vill åka! Man vill ju ha en utbytesstudent som vill vara hos en och uppleva allt!

- Om man har några speciella önskemål om familj, typ att man verkligen älskar barn så tycker jag att man ska försöka få in det, lite sneaky så där, genom att säga att man har massor av kusiner som man älskar att leka med eller är supervan med att ha syskon att hänga med. Om man är tvärtom, inte gillar barn, så tycker jag att man inte ska nämna något om barn utan kanske att man är van med att vara med äldre och ensambarn. Men försök att göra det på ett sätt så att det inte står ordagrant, utan är liksom känslan man får när man läser brevet if that makes sense!

- Och sist, men VIKTIGAST, skriv om alla sociala grejer du är med i! Typ hobbies så som sporter, klubbar, vad du gör med dina kompisar, deltar i evenemang osv så att de kan se att du är en social typ som kommer att försöka engagera dig när du väl är i USA. Jag spelar handboll hemma i Sverige men det har de ju inte i USA så jag skrev att jag gärna ville testa en ny sport! Om man engagerar sig i grejer blir allt så mycket roligare och enklare!

Hoppas det hjälpte lite! Jag vet att det är svårt men försök bara att skriva så att man får känslan av att du är en glad typ! Och utelämna alla fester osv.- många amerikanare är mycket konservativa när det kommer till sådana saker! 

Kram
Emma 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar